تحقیقات علمی در مورد ژل رویال

توسط

ژل رویال یک ماده غذایی کرمی رنگ می باشد که توسط غدد شیری و غدد آرواره ای زنبورهای پرستار کارگر جهت تغذیه لارو ملکه ، ملکه زنبورعسل و تغذیه لاروهای کارگر (فقط 3 روز اول دوره لاروی ، لارو کارگر) تولید می شود .

نتیجه برخی از تحقیقات پیرامون : 

1 - منابع و ترکیبات ژل رویال :


1-1 منابع 

ژل رویال یک ماده غذایی کرمی رنگ می باشد که توسط غدد شیری و غدد آرواره ای زنبورهای پرستار کارگر جهت تغذیه لارو ملکه ، ملکه زنبورعسل و تغذیه لاروهای کارگر (فقط 3 روز اول دوره لاروی ، لارو کارگر) تولید می شود . بدلیل اینکه ملکه زنبور در تمام طول عمر از این ژله تغذیه می کند به عنوان غذای ملکه شناخته می شود.

 

1-2 ترکیبات ژل رویال 

در ابتدا بد نیست اشاره ای شود به این موضوع که مواد کمیاب متعددی در ژل رویال یافت شده اند . از جمله بایوکترین و نئوکترین ، چندین نوع نوکلیک اسید و اسیدهای آلی مختلف مثل استیل کولین (انتقال دهنده امواج عصبی) ، اسید بنزوئیک ، پلی فنول ها (با خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی)، هورمون های تستسترون ، پروژسترون ، پرولاکتین، استرادایول و ادونوزین مونوفسفات n1 اکساید (ماده محرک ساخته شدن هر سه نوع سلول عصبی در سیستم عصبی) ، اسید چرب آلی 10 هایدروکسی دی سنوئیک اسید (10HDA) با خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی ، مواد معدنی ،اسیدهای آزاد، ویتامین ها و ... باید گفت اسید چرب آلی 10 HDA  یکی از مهمترین مواد ژل رویال می باشد ، این ماده بیش از 1.4 درصد در ژل رویال تازه وجود دارد و ...

 تحقیقات علمی درمورد ژل رویال

 لپیدها یا چربی ها :

80 تا 85 درصد از حجم لیپیدهای موجود در ژل رویال را اسیدهای چرب تشکیل داده اند ، 4 تا 10 درصد اسید فنیک ، 5 تا 6 درصد موم ها ، 3 تا 4 درصد استروئید ها و 0.4 تا 0.8 درصد از فسفولیپیدها تشکیل شده است . 3 تا 6 درصد از کل حجم ژل رویال را لیپیدها تشکیل داده اند .

 

 اسید های چرب ژل رویال :

مهمترین اسید چرب موجود در ژل رویال  10-Hydroxy-2-decenoic acid می باشد (اسید HDA10 فقط در ژل رویال وجود دارد). مقدار 32 درصد اسید چرب ژل رویال از این اسید تشکیل شده است. اسیدهای دیگر مانند  gluconic acid  مقدار 24 درصد از حجم ژل رویال رو به خود اختصاص داده است .  22 درصد 10-Hydroxydecanoic acid و 5 درصد دیگر را dicarboxylic acids تشکیل می دهد.

 

 پپتیدها (پروتئین های کوچکی با طولی در حدود 2 تا 4 آمینو اسید هستند ) :

این مواد از پروتئین ها مشتق شده اند ، مجموعا 12 تا 15 درصد وزن ژل رویال را تشکیل می دهند .

 

 پروتئین KDA-57 :

پروتئین KDA-57 که معمولا به نام Royalactin شناخته می شود و عامل تفاوت بین زنبورهای کارگر و ملکه می باشد .

 

تحقیقات علمی درمورد ژل رویال
 کربوهیدراتها :

 بیشتر در ژل رویال از دسته قندها هستند  ، میزان 10 تا 16 درصد وزن ژل رویال را تشکیل می دهند . این قندها بیشتر شامل گلکوز و فروکتوز می باشند ،  این امکان وجود دارد که درصدی نیز انواع دیگری از قندها در ژل رویال وجود داشته باشد.

 

 مواد معدنی : 

مواد معدنی در حدود٪ 1.5 از وزن ژل رویال را تشکیل می دهند . میزان مواد معدنی در یک مطالعه بر روی ژل رویال برحسب میلی گرم بر کیلوگرم بترتیب برابر کلسیم 215.006 ، مس 6.39 ، آهن 20.054 ، گالیم 0.501 ، بیش از 2517 پتاسیم ، لیتیوم 0.139 ، منیزیم 217.493 ، روی 33.203 ، سلنیوم 0.556 و استرونتیوم 0.302 گزارش شده است. این نکته اهمیت دارد که در آزمایشات متعدد مواد معدنی دیگری نیز وجود داشته است . مهمترین مواد معدنی شامل پتاسیم ، فسفر ، گوگرد ، سدیم ، کلسیم ، آلمنیوم ، منگنز ، روی ، آهن ، مس . منیزیم . مقدار بسیار کمی نیکل . کروم ، سلنیوم ، تنگستن ، تیتانیوم و بیسبوکه .

 کمتر ماده غذایی در دنیا این میزان از مواد معدنی را بصورت یکجا دارا می باشد. 

 

 استیل کولین (پیام رسان های عصبی)

 

 آدنوزین تری فسفات یا (ATP) و کاتابولیت ها  : ( آدنوزین تری فسفات نوکلئوتیدی است که در سلولهای انسان به عنوان حامل انرژی و انتقال دهنده انرژی بکار می‌رود) 

 آدنوزین مونو فسفات (AMP) و ادونوزین مونوفسفات n1 اکساید (AMP-n1 oxide) از خانواده آدنوزین تری فسفات ها هستند . این ماده به عنوان محرک ساخته شدن هر سه نوع سلول عصبی در سیستم عصبی شناخته می شود . در مطالعه ای بر روی 45 محصول میزان آدنوزین بین 5.9 تا 2057.4 میلی گرم در هر کیلوگرم گزارش شده است .

 

  تستوسترون

تستوسترون موجود در ژل رویال از نوع هورمون واقعی می باشد .
میزان هورمون برابر با 11.63 +/- در مقیاس ng/g در ژل رویال طبیعی و 36.16 +/- در مقیاس ng/g در ژل رویال لیوفیلیز شده است .
تمام وزن های بالا مربوط به ژله برداشت شده طبیعی از کندو می باشد و مقادیر مربوط به ژل رویال لیوفیلیز شده یا در اصطلاح freeze-dried (ژله ای که رطوبت آن با دستگاههای مخصوصی گرفته شده است و ژل بصورت پودر درآمده است) بالاتر می باشد .

 

1-3 خصوصیات :

ژل رویال سفید رنگ یا کرم رنگ می باشد که بسته به نحوه ذخیره سازی و بعلت مانده شدن به زردی متمایل می شود . زمانی که بدرستی نگهداری نشود (در یخچال یا فریزر و یا محیط خنک) ، رنگ آن تیره تر می شود . اسید چرب موجود در ژل رویال نسبتا پایدار می باشد . 0.4 تا 0.6 درصد از هایدروکسی دی فنولئید اسید موجود در ژل رویال در طول 12 ماه تجزیه می شود .
ژل رویال می بایستی در یک مکان سرد نگهداری شود تا برخی خواص بیولوژیکی خود را حفظ کند .

 تحقیقات علمی درمورد ژل رویال


 

2- طول عمر :

بر روی موجودات آزمایشگاهی به نام (nematode Caenorhabditis elegans) بجهت عمر کوتاه این موجودات و قابل بررسی بودن ، مطالعه ای جهت تاثیر ژل رویال جهت افزایش طول عمر آنها انجام گرفت و مشخص شد که وجود mcg/ml 10 از ژل رویال در رژیم غذایی آنها باعث افزایش 8 درصدی طول عمر آنها می گردد  .


 

3- مغز و عصب های مغزی:

1-3 ادراک

تحقیقات 6 ماهه بر روی افراد میان سال تا سالخورده در سنین بین 42 تا 80 سال نشان داده است که مصرف 3000 میلی گرم از ژل رویال بصورت استفاده روزانه در طی 6 ماه باعث تاثیر مثبت بر روی زیر مجموعه مدل sf-36 از مجموعه تحقیقات سلامت روان شده ست . هر چند که بر روی زیر مجموعه های دیگر از مجموعه نظرسنجی ها در این حوزه تاثیری نداشته است  .



4- اثر بر روی فعالیت گلوگز (زخم های دیابتیک) :

در مطالعه ای بر روی افراد بصورت (non-blind study) ، ماده ای حاوی ژل رویال جهت درمان زخم پای دیابتی استفاده شد و مشخص گردید که محصول درمانی حاوی 5 درصد ژل رویال میتواند چندین زخم پای دیابتی را در طول یک دوره سه ماهه بهبود بخشد . متوسط دوره درمان 45 روز گزارش گردید . همچنین در این مطالعه آخرین زخم ها در دوره درمان بترتیب در طول ، عرض و عمق تغییری در حدود 40 ، 32 و 28 درصد داشته اند.


 

5- تاثیر بر سلامت قلب و عروق 

در مطالعه ای به تعدادی از افراد 4 گرم ژل رویال در طول 4 هفته داده شد و مشخص گردید که در افراد سالم ژل رویال باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید (به میزان 182.4 تا 194 میلی گرم ، 6 درصد کاهش) و کاهش سطح لیپوپروتئین کم‌چگالی یا همان کلسترول بد خون یا LDL-C (به میزان 109.3 تا 120.3 میلی گرم ، 11 درصد کاهش) گردید ، بدون تاثیر خاص و مهم بر روی HDL-C یا کلسترول خوب خون .
در تحقیقات کاملتری در ارتباط با تاثیر LDL-C (کلسترول بد خون) بر روی زنان بعد از دوران یائسگی مشخص گردید که زنانی که از محصول حاوی گرده و ژل رویال به نام Melbrosia استفاده می کردند LDL-C (کلسترول بد خون) 14 درصد و کلسترول خوب خون 12 درصد افزایش داشته است .


در تحقیقاتی دیگر بر روی 49 نفر که دارای اضافه وزن و دارای کلسترول خون بالا یا هیپرکلسترولمی (کلسترول بالای 200 mg/dl) بودند ، مصرف ده گرم از ژل رویال به مدت 14 روز باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون در تمام بیماران گردید . در این تحقیق تاثیر بر روی افراد بالای 60 سال بیشتر گزارش گردید . کلسترول خوب خون بین بیماران در ابتدای بررسی بین 22-67 mg/dl متغییر بود و بعد از دو هفته به محدوده 23.2 – 68.8 mg/dl رسید . در مورد این بیماران بدلیل عدم مشاهده عوارض جانبی هیچ نوع محدودیت مصرف دارو در این مدت لحاظ نشده بود  .


درتحقیقات ترکیبی یا در اصطلاح (meta-analysis) بر روی مطالعات انسانی انجام شده در سال 1995 (سه مطالعه ذکر شده در بالا جزو موارد نبوده است ) مشخص گردید که مصرف 30 تا 150 میلی گرم از ژل رویال در طول 3 تا 5 هفته باعث افزایش سطح کلسترول کلی به میزان 30-52 mg/dl می گردد ، اطلاعات مربوط به سطح کلسترول خوب و کلسترول بد خون به تنهایی از طریق تحقیقات ترکیبی قابل محاسبه نبوده است .


 در تحقیق دیگری در ارتباط با تاثیر ژل رویال بر روی سطح تری‌گلیسرید در خون ، در 5 مطالعه ترکیبی ،  اجماعا کاهش سطح تری گلیسرید مورد تایید قرار گرفت .


 تحقیقات علمی درمورد ژل رویال
6- تاثیر بر روی باروری

1-6 تاثیر بر روی مایع جنسی در مردان(semen):

در تحقیقی میزان 25 ، 50 ، 100میلی گرم از ژل رویال به مردانی که مشکلات باروری داشتند داده شد ، در این مطالعه افزایشی در تعداد اسپرم در افراد نابارور مشاهده نگردید ولی بطور چشمگیری افزایش آزاد سازی اسپرم یا تحرک اسپرم در افراد نابارور اتفاق افتاد ، عاملی که بطور مستقیم بر باروری تاثیر گذار خواهد بود . میزان افزایش تحرک اسپرم ها به میزان 25.7 تا 32.6 درصد در این بررسی مشاهده شده است .
همچنین در بررسی دیگری مشخص گردید که استفاده از ژل رویال به میزان 0.1 درصد  در رژیم غذایی باعث حفاظت از اسپرم ها در مقابل آسیبی به نام اکسیداتیو شدن می گردد. (اکسیداتیو در اثر پراکسید هیدروژن در بدن روی می دهد)  .


2-6 میل جنسی

تمام میزان های استفاده از ژل رویال (25 ، 50 ، 100 میلی گرم ) بصورت روزانه می تواند بصورت قابل توجه و چشمگیری باعث افزایش میل جنسی در مردان نابارور شود ، میزان استفاده تفاوتی در میزان تاثیر گذاری نداشته است .


3-6 اعضای جنسی

مطالعه بافت شناسی بر روی همسترها نشان می دهد که طی فرایند پیری در همسترها بافت ها به سمت از بین رفتن پیش میروند ، اضافه کردن ژل رویال به میزان 50 تا 500 mcg/g به برنامه غذایی آنها باعث کاهش پراکسیداسیون لیپید در بافتهای بیضه آنها شده و ظاهرا باعث افزایش تعداد لوله های اسپرم سازی می گردد . این لوله ها قادر به  تولید اسپرم می باشند  .


 

7- بافت اسکلتی بدن و استخوان ها 

1-7 مکانیزم ها

ژل رویال می تواند بوسیله اقدام بر روی گیرنده های استروژن در موش ها باعث انجام فعالیت استخوان سازی خود در موش های فاقد استروژن شود.


2-7 مرتبط با دندان 

مطالعه ای بر روی موش های صحرایی ماده که به روشی در وضعیت یائسگی قرار گرفته بودند انجام و طی آن مشخص گردید که مصرف 50 میلی گرم ژل رویال به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در موش صحرائی باعث کاهش از دست رفتن بافت استخوانی در ستون فقرات و استخوان ران بعد از 12 هفته گردید .میزان بافت استخوانی در تمام گروه های مورد آزمایش یکسان بود . همچنین افزایش سطح ALP(serum Alkaline Phosphatase) که در بدن موش های یائسه دیده می شود بعد از استفاده از ژل رویال در موش های تحت آزمایش دیده نشد . استفاده از گرده گل به میزان 50 میلی گرم نیز تاثیری مشابه ژل رویال داشته است.

 

 

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد با توجه به تاثیر ژل رویال بر روی التهاب و همچنین سوخت و ساز استخوان ها  در بدن ،  بین مصرف ژل رویال و شرایط بیماری پیرادندانی (بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها) ارتباطی وجود دارد . دربیماری پیرادندانی استفاده از ژل رویال به میزان 0.004 تا 0.5 mg/ml  نتوانست تاثیری بر سلولهای جدا شده و تکثیر سلول های MPDL22 (خطی از سلول ها در اطراف دندان های موش ها) داشته باشد ولی 0.5 mg/ml از ژل رویال باعث تغییرات مثبت بر روی چندین ژن و بهبود بافت استخوانی گردید .

 تحقیقات علمی درمورد ژل رویال


 

8-  التهاب و ایمونولوژی


1-8 بیماری گریوز (باعث پرکاری تیروئید می شود)

بیماری گریوز GD ، بیماری خودایمنی است که منحصر به اندامی خاص بوده و علت آن ناشناخته است و سبب پرکاری تیروئید می‌شود. در مطالعه‌ای  که از لنفوسیت‌های (لنفوسیتها نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که در سیستم ایمنی مهره داران نقش دارد) جدا شده از دستگاه سالم و بیماران مبتلا به گریوز بهره می‌برد، ژل رویال قادر به افزایش زیست‌پذیری و تکثیر به میزان 4 میلی‌گرم/میلی‌لیتر و افزایش ترشح  اینترفرون گاما یا IFNy   گردید .



9-  تاثیر بر زیبایی (اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن)

مصرف خوراکی 1٪ ژل رویال توسط موش‌ها و طی یک دوره 12 هفته‌ای، موجب سنتز کلاژن در پوست موش شده است .
همچنین گزارش شده که تولید ملانین (رنگ پوست) کاهش یافته است، که این کاهش وابسته به کاهش تولید آنزیم تیروزیناز است، آنزیمی که گام محدود کننده در سنتز ملانین را کاتالیز می‌کند. این مطالعه نشان داد که در سلول های ملانوم B16F1 انکوباسیونِ تا 200 میلی گرم/میلی لیتر نتوانست اثرات سیتوتوکسیک را اعمال کند و میزان ملانین را 25 گرم در میلی لیتر (تا 67٪ از کنترل) کاهش داد و از آن بیشتر در 50 میلی گرم/میلی لیتر و 100 میلی گرم/میلی لیتر ملانین را تا 40٪ از سلول های کنترل کاهش داد (بدون تفاوت معنی داری بین این دو غلظت) .



10- ترکیب با اکسیداسیون

در موش‌هایی که تحت تابش گاما قرار داشتند، جذب ژل رویال قادر به فرونشاندن افزایش TBARS و پراکسیداسیون لیپید (اقدامات اکوکاردیوگرافی لیپید) ناشی از رادیواکتیو شد و اثرات محافظتی را در دوز 1 گرم/کیلوگرم از وزن ژل رویال خشک شده (لیپوفیلیز شده) را دارا بود ، دوزی بیشتر از آنچه مشخص شده که باعث آسیب بیضه در موش صحرایی می‌شود. همچنین گزارش شده است که این دوز عنصر نیتریک اکسید و لیپوپروتئین‌های گردش خون را نورمالیزه می‌کند، که کاستن آن از طریق تابش و به واسطه روش‌های اکسید‌کننده صورت می‌گیرد .



11- ایمنی و سم‌ شناسی


1-11 عمومی

هنگامی که ژل رویال در دوز 200،400 و 800 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن برای 4 هفته به موش‌های در حال بلوغ تجویز شد (که در آن نیمی از گروه مورد بررسی قرار گرفت) و پس از آن برای دوره‌ی دو هفته‌ای متوقف شد (بررسی نیمه دیگر گروه)، کاهشی در ضریب وزن عضو (وزن یک عضو نسبت به وزن بدن) هیپوفیز و بیضه دیده شد، که بعد از توقف شروع به عادی شدن کرد؛ هیچ وابستگی به دوز مشاهده نشد . هیچ تاثیری بر وزن کلی بدن مشاهده نشد. در برخی از این مطالعات اثرات بافت‌شناسیِ ظاهریِ نامساعدی در بیضه‌ها رخ داد، که باعث می‌شود تعداد اسپرم‌ها کمی کاهش پیدا کند و تغییر شکل‌ افزایش یابد، اما پس از متوقف شدن شروع به عادی شدن می‌کند .


در موش‌های ماده‌ای که 5% از وزن بدن‌شان را با ژل رویال تغذیه شدند (با توجه به میزان غذای دریافتی 17.3+/-0.8 گرم/کیلوگرم در کنترل و 17.9+/-0.6 گرم/کیلوگرم؛ برابر با 86-89 میلی‌گرم/کیلوگرم ژل رویال روزانه ) با علائم سمی شناخته شده ارتباطی نداشته و به طور معنی‌داری بر اندام‌های جنسی زنان یا دوره‌های قاعدگی تاثیری ندارد .


2-11 آلرژی‌ و آنافیلاکسی

 ایجاد آلرژی و حساسیت از طریق ژل رویال به برخی از ترکیبات پروتئینی که در زنبورها و گرده رایج هستند، مرتبط هستند . قطعا امکان حساسیت به ژل رویال وجود دارد، و این حساسیت بسیار شبیه به حساسیت‌های عمومی به گرده زنبور یا زنبور است.



خرید عسل طبیعی زنبورستان بینوس

خرید عسل طبیعی

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با برخی از خواص آب لیمو و عسل

عسل و لیمو هر دو مواد مغذی متعددی داشته و برای سلامتِ عمومیِ بدن سودمند به شمار می‌روند. یک لیوان آب گرم همراه...

خواص درمانی و نکاتی در مورد بره موم

بره‌موم یک آنتی‌اکسیدان و عامل ضد التهابی‌ست که در مبارزه با سرطان، التیامِ اگزما و حتی...

6 خاصیت شگفت انگیز عسل برای اعصاب

افرادی که با مشکل ضعف اعصاب مواجه هستند هزاران تومان برای حل این مشکل خرج می کنند، برخی نیز برای فرار، از مصرف...

تاثیر ژل رویال در کاهش کلسترول و سطح چربی

خلاصه تحقیق علمی در خصوص تاثیر ژل رویال بر کلسترول خون و  لیپید‌های سرم در انسان‌ها و حیوانات...

خواص عسل طبیعی برای معده

از گذشته‌های بسیار دور خواص التیام‌بخش و درمانی بسیاری را به عسل نسبت داده‌‌اند. در مطلب...

تاثیر ژل رویال بر یائسگی

مدت طولانی است که تاثیر مفید ژل رویال بر یائسگی توسط چندین مطالعه بالینی نشان داده شده است و به عنوان یک مکمل غذایی...

تاثیر ژل رویال بر سلامت قلب و عروق

در برخی تحقیقات حیوانی و انسانی ، مصرف ژل رویال به دلیل وجود پروتئین های خاص ، باعث کاهش کلسترول خون شده است .ژل...

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن از نمونه مطالعاتی است که امروزه به آن پرداخته شده است. ژل رویال، ماده ای سفید رنگ...

فهرست

  • ژل رویال غذای انحصاری ملکه زنبور عسل می باشد که در تمام زندگی ملکه زنبور عسل و سه روز اول دوره لاروی زنبورهای کارگر به آنها داده می شود . این غذای زنبور ملکه دارای خواص زیست شناختی متعددی است مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی ، آنتی باکتریال ، افزایش فعالیت سیستم ایمنی و تاثیرات ضد تومور و ... 

    10 HDA  مهمترین ماده ژل رویال می باشد که خواص ضد سرطانی ژل رویال به این ماده ارتباط داده می شود


    خرید ژل رویال

    ژل رویال

  • عسل خام شیرین کننده ای خالص و طبیعی، بدون فیلتر و پاستوریزه نشده است که از شهد گل ها توسط زنبورهای کارگر ساخته می شود . معنی کلمه “خام” یعنی مواد غذایی که در معرض گرما قرار نگرفته اند بنابراین همه مواد مغذی آنها مانند دیاستازها ، املاح ، ویتامینها ، آنزیمهای موجود در آنها ، مواد ضد باکتری و...حفظ شده اند.



    خرید عسل طبیعی

    عسل خام زیگورات بی

  • این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر : ضد تومور و ضد سرطان،ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده می شود.


    خرید بره موم 

    بره موم

  • گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.
    تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن به خصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است. گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن است و تقریبا ۴۰ درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.


    خرید گرده گل

    گرده گل

  • چون موم نقطه ذوب بالاتري نسبت به اكثر مومهاي پارافيني (اكثر آنها بين 48 و 68 درجه سانتي‌گراد ذوب مي‌شوند) دارد، شمع‌هاي موم زنبور عسل در درجه حرارت محيطي بالاتر مستقيم و راست باقي مي‌مانند. اگر اندازه فتيله درست با قطر شمع متناسب گردد، احتمال چکه کردن شمع های ساخته شده از موم عسل بسیار کمتر از دیگر شمع ها به ویژه شمع پارفینی است. کاربرد موم زنبور در صنعت شمع سازی بسیار گسترده است و زیبایی های خاصی را به خود اختصاص می دهد. در دنیا به خاطر دیرسوزی شمع ساخته شده از موم عسل، از آن برای ساخت شمع های تزیینی بسیار زیبا استفاده می شود  تا در مراکز مهم سلطنتی و کلیسا ها مورد استفاده قرار گیرد. البته شمع های مومی (در مقابل شمع های پارافینی) کاربرد فراوانی در منازل داشته و می توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان تزیین استفاده شوند. این شمع ها زرد رنگ بوده و حتی به صورت خانگی نیز تولید می شوند.


    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل بینوس

    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل

  • در بلاگ زنبورداری بینوس مقالات مختلفی بصورت هفتگی در ارتبط با خواص محصولات زنبور عسل قرار داده می شود . سعی خواهیم کرد تا  در پایین مقالات  منابع علمی که به آنها جهت نوشتن مقاله نیز رجوع شده است را قرار دهیم .شما می توانید جهت مطالعه بیشتر و یا دانستن برخی از منابع علمی در خصوص محصولات زنبور عسل  به این منابع نیز  رجوع کنید . 


    مقالات زنبورداری بینوس

    ورود به بلاگ مجموعه بینوس

کاربری

راهنمای خرید