خواص درمانی و نکاتی در مورد بره موم

توسط

بره‌موم یک آنتی‌اکسیدان و عامل ضد التهابی‌ست که در مبارزه با سرطان، التیامِ اگزما و حتی آرام‌کردنِ سرماخوردگی‌هایِ ویروسی ، بهبودِ سیستم ایمنی و مشکلاتِ دستگاه گوارش، همچون آلودگی هلیکوباکتر پیلوری شهرت پیدا کرده است . 

خواص درمانی و نکاتی که درباره‌ی بره‌موم باید بدانیم

امروزه کاربرد‌هایِ درمانیِ نسبت داده شده به بره‌موم بسیار گسترده بوده، و کارآمدی چندین نمونه،‌ به اثبات علمی نیز رسیده‌ است. در این مطلب با خواصِ بهبود‌بخشِ بره‌موم بیشتر آشنا خواهیم شد.

بره‌موم یکی از محصولاتِ به دست آمده از زنبور است که از 350 سال قبل از میلاد در طب مورد استفاده بوده است. در دورانِ ارسطو، یونانیان برای بهبود ورم‌های چرکی؛ آشوریان برای بهبود زخم‌ها؛ و مصریان برای مومیایی‌کردن، از بره‌موم استفاده می‌‌کرده‌اند. یونانیانْ بره‌موم (پروپولیس) را برای درمان زخم‌ها، عفونت‌ها و جراحت‌های پوستی به‌ کار می‌برده‌اند. پروپولیس از دیرباز برای توانایی‌های بازدارنده‌ و تأثیرگذاری‌اش در درمان‌های پوستی شناخته شده بوده است.

بره‌موم چیست؟

بره‌موم یا همان«پروپولیس»، ماده‌ای موم‌مانند به رنگ سبز تا قهوه‌ای تیره است که زنبور از منابع گیاهی یک منطقه برای محافظت و بازسازی به کندو می‌برد. پروپولیس، از آمیختنِ بزاقِ زنبور با شیره‌‌های گیاهی به دست می‌آید. زنبورها از این ماده‌ی انگُم‌گون برای روکش‌کردنِ لانه سود می‌برند. بره‌موم ویروس‌ها را کشته و از شانه‌ها‌ی عسل دربرابر سرما و حمله مهاجمان مراقبت می‌کند.

بره‌موم ساختِ شیمیایی تقریبا پیچیده‌ای دارد، بیش از ۳۰۰ ترکیب همچون پلی‌فنول‌ها، آلدهیدهای فنلولیک، سِکوترپن کینین‌ها، کومارین‌ها، آمینو‌اسید‌ها، استروئید‌ها و ترکیبات معدنی در نمونه‌هایِ بره‌موم شناسایی شده‌اند. محتوایِ بره‌موم بستگی به منطقه‌ی جمع‌آوری، زمان و منابع گیاهی دارد.

خواص درمانی  و نکاتی درباره بره موم

خواص درمانی و نکاتی در مورد بره موم 

بره‌موم، به‌دلیلِ افزوده‌شدنِ شیره گیاهان، یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی، سرشار از آمینو‌اسید‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاست و به‌طور کلی یک محصول خوب برای ترکیب با محصولات دیگر به شمار می‌رود.

بره‌موم به‌دلیل خواص ضد‌التهابی‌ای که دارد از ترکیباتی‌ست که در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بره‌مومی که از کندو‌های زنبور عسل استخراج می‌شود، در بازار‌هایِ جهانی به‌صورت خام و اکستره و هم ‌به‌صورت قرص، پودر یا مایع موجود است.

ویژگی‌های درمانی بره‌موم

بره‌موم یک آنتی‌اکسیدان و عامل ضد التهابی‌ست که در مبارزه با سرطان، التیامِ اگزما و حتی آرام‌کردنِ سرماخوردگی‌هایِ ویروسی شهرت پیدا کرده است.

از بره‌موم برای جراحت‌ها و عفونت‌های دهان، سرطان بینی و گلو، بهبودِ سیستم ایمنی و مشکلاتِ دستگاه گوارش، همچون آلودگی هلیکوباکتر پیلوری استفاده می‌شود.

بره‌موم در مقاومت دربرابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها نقش دارد.

بره‌موم اگر از راه دهان مصرف شود، در کمک به کنترلِ گلوکز خون مفید تشخیص داده شده است.

بره‌موم می‌تواند کمی خون را رقیق کند. این امر به‌ویژه برای افرادی که فشار خون بالا دارند سودمند است، اما مصرف آن برای کسانی که دچار شرایط خون‌ریزی هستند یا از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

خواص درمانی  و نکاتی درباره بره موم

خواص درمانی و نکاتی در مورد بره موم 

بره‌موم و سلامت دهان

مصرف دهانی بره‌موم منبعی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد. در درمان‌های سنتی، برای التیام درد گلو یا سایر آلودگی‌های حلق و دهان، مصرف بره‌موم توصیه ‌شده است. از این رو می‌توان بره‌موم را به‌صورت دهان‌شویه برای شستشوی دهان به کار برد.

استفاده از پروپولیس در ریشه‌درمانی، به‌دلیل ترکیباتی مانند رزین، گرده، ویتامین‌ها، فلاونوئيد‌ها و فنول‌ها، با اقبال رو‌به‌رو شده است. پروپولیس، در آینده‌ی طب و به‌ویژه دندان‌پزشکی، می‌تواند سهمِ نوید‌بخشی داشته باشد. [1] 

بر‌طبق مطالعه‌ای که در European Journal of Cancer Care‌ انجام شده است. ترکیب پروپولیس و سدیم بی‌کربنات یک راه‌حل مؤثر برای جلوگیری از موکوزیت دهانی  در بیمارانی‌ست که سرطان سینه داشته‌ و شیمی‌درمانی دریافت کرده‌اند.

بره‌موم کاهش‌دهنده‌ی التهاب

بره‌موم خاصیت ضد‌التهابی دارد و سطح کلاژن را افزایش داده و اثرات ورم‌کردگی را کاهش ‌می‌دهد.

برای تمیز‌کردنِ زخم‌ها و بهبودِ هرپس تناسلی و تبخال‌ها، گاهی بره‌موم را مستقیم به ‌صورت کِرِم یا ضماد بر روی پوست می‌گذارند تا به درمان این جراحت‌ها کمک کند.

پروپولیس حاوی ترکیباتی از فلاونوئید‌ها، کافئیک اسید، کوئرستین، نارنجین، و کافئیک اسیدِ فنیل استر است که همگی به کاهشِ واکنش‌هایِ التهابیِ شدید کمک می‌کنند، دست‌کم این کاهش در موش‌ها و حشرات دیده شده است. اما شواهدی وجود دارد که این تأثیراتِ التیام‌بخش در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد. 

بره‌موم برای درمان زگیل

در یک آزمایش[2]، محققان اثر‌بخشی بره‌موم برای درمان زگیل را  در برابر اِکیناسیا و دارونما به آزمایش گذاشتند. نتایج به‌دست آمده شایان ‌توجه بود: پروپولیس زگیل‌های مسطح و عمومی را به‌ترتیب در ۷۵٪ و ۷۳٪ از بیماران، به طور کامل متوقف کرد. این نتایج، در مقایسه با نتایج به دست آمده از درمان با اکیناسیا و دارونما، به‌مراتب بهتر بود. محققان، بر این اساس، نتیجه‌گیری کرده‌اند که بره‌موم برای بهبود زگیل‌ یک روشِ ایمن‌درمانیِ مؤثر و بی‌خطر محسوب می‌شود.

بره‌موم به رشد مجدد مو کمک می‌کند!

در تحقیق تازه‌ای که در ژاپن انجام شده است[3] یک ویژگی‌ کم‌تر شناخته شده را به بره‌موم نسبت می‌دهند: برانگیختنِ رشد مو در موش‌ها.

در این تحقیق، پژوهش‌گران موی موش‌ها را تراشیده یا با موم برداشته‌اند، و مشاهده کرده‌اند که پس از دریافتِ موضعیِ پروپولیس، موهای هر دو گروه از موش‌ها، نسبت به آن‌هایی که پروپولیس دریافت نکرده‌‌‌اند، سریع‌تر رشد کرده است. البته موش‌هایی که در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفته‌اند از پیش توانایی رشد مو را داشته‌ و در واقع موش‌هایی تاس نبوده‌اند. با این حال، تیم تحقیقاتی این نکته را مطرح می‌کند که ریزش مو اغلب ناشی از التهاب است، و تعداد سلول‌های دخیل در رشد مو، پس از استفاده‌ از پروپولیس بر روی پوست، افزایش یافته‌ است.

 خواص درمانی  و نکاتی درباره بره موم

موارد احتیاط در مصرف پروپولیس

پروپولیس هنگامی که از طریق دهان مصرف شود یا بر روی پوست قرار بگیرد احتمالاً ایمن است، اما در افرادی که به زنبور یا محصولات زنبور حساسیت دارند می‌تواند موجب واکنش آلرژیک شود؛ بنابراین پیش از مصرف، با پزشک خود مشورت نمایید.

برخی متخصصین باور دارند که مواد موجود در پروپولیس می‌تواند موجب بد‌تر‌شدنِ آسم شود. اگر آسم دارید از مصرف پروپولیس خودداری کنید.

یک ماده‌ی شیمیایی خاص در پروپولیس می‌تواند موجب کند‌شدنِ انعقاد خون شود. مصرف پروپولیس می‌تواند ریسک خون‌ریزی را در افرادی که دچار اختلال‌های خون‌ریزی هستند افزایش دهد. دو هفته پیش از جراحی از مصرف بره‌موم خودداری کنید.

درباره‌ی بی‌خطریِ مصرف پروپولیس در زمان بارداری یا شیردهی اطلاعاتِ قابل‌اتکایِ کافی وجود ندارد. اگر در این شرایط قرار دارید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف بره‌موم پرهیز کنید.

تحقیقات درباره‌ی بره‌موم چه چیزی را نشان می‌دهد؟

احتمال زیاد در درمان اثرگذار است:

- کمک به بهبودی سرطان؛ اگر برای شستشوی دهان از بره‌موم استفاده شود علائم موکوزیت دهانی را کاهش می‌دهد.

می‌تواند در درمان اثرگذار باشد:

- دیابت؛ می‌تواند به تنظیم گلوکز خون کمک کند.

- عفونت مجاری تنفسی؛ می‌تواند از عفونت مجاری تنفسی در کودکان جلوگیری کند اگر با ویتامین‌ C و سرخارگل (اکیناسیا) استفاده شود.

- زگیل‌ها؛ اگر بر روی پوست استفاده شود می‌تواند به کاهش علائم زگیل کمک کند.

نبود اطلاعات کافی برای ارزیابی:

- التهاب لثه

- جراحت‌های دهانی


منابع:

[1] آهنگری، زهره؛ ناصری، ماندانا؛ وطن‌دوست، فرزانه. «بره‌موم: ترکیب شیمیایی و کاربرد‌های آن در ریشه‌درمانی.» ژورنال دندان‌ریشه‌شناسی ایران (۱۳، ۲۰۱۸): ۲۸۵-۲۹۲

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6064031/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20064186

[3] https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf503184s



خرید عسل طبیعی زنبورستان بینوس

خرید عسل طبیعی

نوشته‌های مرتبط

6 خاصیت شگفت انگیز عسل برای اعصاب

افرادی که با مشکل ضعف اعصاب مواجه هستند هزاران تومان برای حل این مشکل خرج می کنند، برخی نیز برای فرار، از مصرف...

تحقیقات علمی در مورد ژل رویال

ژل رویال یک ماده غذایی کرمی رنگ می باشد که توسط غدد شیری و غدد آرواره ای زنبورهای پرستار کارگر جهت تغذیه لارو ملکه ،...

خواص عسل طبیعی برای معده

از گذشته‌های بسیار دور خواص التیام‌بخش و درمانی بسیاری را به عسل نسبت داده‌‌اند. در مطلب...

تاثیر ژل رویال بر یائسگی

مدت طولانی است که تاثیر مفید ژل رویال بر یائسگی توسط چندین مطالعه بالینی نشان داده شده است و به عنوان یک مکمل غذایی...

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن از نمونه مطالعاتی است که امروزه به آن پرداخته شده است. ژل رویال، ماده ای سفید رنگ...

فهرست

  • ژل رویال غذای انحصاری ملکه زنبور عسل می باشد که در تمام زندگی ملکه زنبور عسل و سه روز اول دوره لاروی زنبورهای کارگر به آنها داده می شود . این غذای زنبور ملکه دارای خواص زیست شناختی متعددی است مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی ، آنتی باکتریال ، افزایش فعالیت سیستم ایمنی و تاثیرات ضد تومور و ... 

    10 HDA  مهمترین ماده ژل رویال می باشد که خواص ضد سرطانی ژل رویال به این ماده ارتباط داده می شود


    خرید ژل رویال

    ژل رویال

  • عسل خام شیرین کننده ای خالص و طبیعی، بدون فیلتر و پاستوریزه نشده است که از شهد گل ها توسط زنبورهای کارگر ساخته می شود . معنی کلمه “خام” یعنی مواد غذایی که در معرض گرما قرار نگرفته اند بنابراین همه مواد مغذی آنها مانند دیاستازها ، املاح ، ویتامینها ، آنزیمهای موجود در آنها ، مواد ضد باکتری و...حفظ شده اند.



    خرید عسل طبیعی

    عسل خام زیگورات بی

  • این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر : ضد تومور و ضد سرطان،ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده می شود.


    خرید بره موم 

    بره موم

  • گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.
    تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن به خصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است. گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن است و تقریبا ۴۰ درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.


    خرید گرده گل

    گرده گل

  • چون موم نقطه ذوب بالاتري نسبت به اكثر مومهاي پارافيني (اكثر آنها بين 48 و 68 درجه سانتي‌گراد ذوب مي‌شوند) دارد، شمع‌هاي موم زنبور عسل در درجه حرارت محيطي بالاتر مستقيم و راست باقي مي‌مانند. اگر اندازه فتيله درست با قطر شمع متناسب گردد، احتمال چکه کردن شمع های ساخته شده از موم عسل بسیار کمتر از دیگر شمع ها به ویژه شمع پارفینی است. کاربرد موم زنبور در صنعت شمع سازی بسیار گسترده است و زیبایی های خاصی را به خود اختصاص می دهد. در دنیا به خاطر دیرسوزی شمع ساخته شده از موم عسل، از آن برای ساخت شمع های تزیینی بسیار زیبا استفاده می شود  تا در مراکز مهم سلطنتی و کلیسا ها مورد استفاده قرار گیرد. البته شمع های مومی (در مقابل شمع های پارافینی) کاربرد فراوانی در منازل داشته و می توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان تزیین استفاده شوند. این شمع ها زرد رنگ بوده و حتی به صورت خانگی نیز تولید می شوند.


    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل بینوس

    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل

  • در بلاگ زنبورداری بینوس مقالات مختلفی بصورت هفتگی در ارتبط با خواص محصولات زنبور عسل قرار داده می شود . سعی خواهیم کرد تا  در پایین مقالات  منابع علمی که به آنها جهت نوشتن مقاله نیز رجوع شده است را قرار دهیم .شما می توانید جهت مطالعه بیشتر و یا دانستن برخی از منابع علمی در خصوص محصولات زنبور عسل  به این منابع نیز  رجوع کنید . 


    مقالات زنبورداری بینوس

    ورود به بلاگ مجموعه بینوس

کاربری

راهنمای خرید