خواص گرده گل برای پوست و مو

گرده زنبور عسل را بابتِ خواص خارق‌العاده‌ای که دارد یک اَبَرخوراکی (superfood) خوانده‌اند. گرده از شکر‌های ساده، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسید‌های چرب، و درصد کمی از مواد دیگر تشکیل می‌شود.

برای مراقبت و تغذیه‌ی پوست، گرده هم کاربردِ خوراکی (داخلی) و هم کاربردِ موضعی (خارجی) دارد. گرده گل را به نام‌هایِ نانِ زنبور (bee bread) یا طعامِ ایزدان (ambrosia) نیز می‌شناسند.

خواص گرده گل برای پوست و مو

در ادامه، تأثیراتِ سودمندِ گرده زنبور عسل در محافظت و سلامت پوست را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

ترکیبات تشکیل دهنده گرده گل 

دانه‌های گرده تقریباً حاوی مقادیر زیر هستند:

  • کربوهیدارت‌ها: ۴۰٪
  • پروتئین: ۳۵٪
  • آب: ۴-۱۰٪
  • چربی‌ها: ۵٪
  • سایر مواد (که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود): ۵ – ۱۵٪

 

مواد مغذی موجود در گرده به فصلِ جمع‌آوری و منابع گیاهی بستگی دارد. برای مثال، پژوهش‌ها نشان می‌دهد گرده‌ای که از گیاهانِ کاج و صنوبر جمع‌آوری می‌شود تقریباُ ۷٪ پروتئین و گرده‌ای که از نخل‌هایِ رطب جمع‌آوری می‌شود، نزدیک به ۳۵٪ پروتئین دارد.

گرده را زنبور‌ها پس از جمع‌آوری از گیاهان، با بزاق مخلوط کرده و در سلول‌های قاب مهروموم می‌کنند.

توپ‌هایِ گرده توسط زنبور‌های جوان با نشستن بر روی گل‌ها تهیه می‌شوند. این‌ توپ‌ها ترکیبی از گرده، بزاق، و شهد و عسل‌اند. زنبور‌ها توپ‌های گرده را توسط کیسه‌های روی پاهایِ خود به کندو آورده و در شانه‌‌هایِ سلولی‌شکلِ عسل ذخیره می‌کنند. گرده در این خانه‌ها وَر می‌آید و بدل به «نانِ زنبور»، یعنی خوراکِ کُلُنی می‌شود.

گرده گل منبع مهمی از ویتامین‌ها بوده که شاملِ ویتامین‌هایِ قابل‌حل در چربی، همچون  پروویتامینِ A و ویتامینِ E و D، و ویتامین‌های قابل حل در آب، یعنی B1، B2، B6، و C، و اسیدهایی همچون پانتوتنیک، نیکوتینیک و فولیک، بیوتین، روتین، و اینوزیتول می‌شود.

گرده گل حاوی سلول‌هایِ بازتولیدیِ نرِ گیاهان است، و از سوی دیگر، به‌علت مخلوط‌شدن با بزاقِ زنبور، شاملِ آنزیم‌های گوارشیِ زنبور‌ می‌شود. گرده عناصر کم‌یاب و کم‌مقدار، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و آمینو‌اسید‌های بسیاری دارد. گرده زنبور عسل منبع بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود.


پوست، عامل زیبایی و محافظتِ بدن

پوست فراتر از یک عایقِ جسمانی‌‌، در حس‌کرد‌ها، جذبِ موادِ مغذی، نگهداشتِ مایعات، تنظیمِ دما، و سنتزِ ویتامین D نقش دارد. اگر چه به طور معمول پوست را یک اندام به حساب نمی‌آورند اما پوست از بافت‌هایی تشکیل شده که در کنار یکدیگر ساختاری واحد را ساخته و وظایفِ مخصوص به خود را برعهده دارد. در حقیقت، پوست یکی از گسترده‌ترین اندام‌ها بوده و سدِّ محافظی میان درون و برونِ بدن محسوب می‌شود.

پوست در زیبایی‌ نیز عاملی تعیین‌کننده قلمداد می‌شود که علاوه بر مراقبتِ موضعی به مراقبت‌های داخلی نیازمند است.

 خواص گرده گل برای پوست و مو

خواص گرده گل برای پوست و مو


گرده گل به چه درد پوست و مو می‌خورد؟

گرده زنبورِ عسل سرشار از موادِ دوستدارِ پوست همچون روی، سیلیکا، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب است. 

مواد مغذیِ موجود در گرده زنبورِ عسل مثل کاروتنوئید‌ها، فلاونوئید‌ها و فیتوسترول‌ها (کلسترول‌ گیاهی)، موجبِ صحتِ بافت، رنگ‌مایه و ظاهرِ پوست می‌شوند.

کاروتنوئید‌ها، رنگریزه‌هایِ زرد، نارنجی یا قرمز رنگی هستند که قابلیت حل در چربی دارند، و برای پوست آنتی‌اکسیدان‌هایی مناسب محسوب می‌شوند. شیمی‌دان‌ها ۷۰۰ نوع مختلف از کاروتئونید‌ها را شناسایی کرده‌اند.

گرده گل در تنظیمِ سطح قندِ خون (که از عوامل بهبود سلامت پوست به شمار می‌رود) نیز نقش دارد.

برای اینکه موهای زیبایی داشته باشید یک قاشق گرده در روز بخورید. برای مصرف راحت‌ترِ دانه‌های گرده به‌صورت خوراکی، می‌توانید حبه‌های گرده را در کپسول‌های خالی ریخته و میل نمایید. با این‌کار پوست‌ و موی شما مواد معدنی مثلِ سیلیکا و آنتی‌اکسیدان‌هایِ ضد‌پیری را دریافت خواهند کرد.

همچنین می‌توانید به شامپویِ خود یک قاشق گرده و چند قطره آب‌لیمو اضافه کرده تا سلامت موهای‌تان را تأمین کنید. اگر گرده را از شب قبل در آب و شامپو حل کرده و سپس استفاده کنید، نتیجه بهتر خواهد بود؛ پس از استفاده، موها درخشندگیِ زیبایی به خود خواهند گرفت.


فواید گرده گل برای پوست

1-  پوست را جوان و شاداب می‌کند

2- گرده گل زنبور عسل خاصیت ضد پیری داشته که پوست را شفاف‌تر و استعدادِ پوست برای چروک‌برداشتن را کاهش می‌دهد.

3-  در جلوگیری و درمان آکنه نقش دارد

4- گرده زنبور عسل شامل آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی‌ست که با کشتنِ باکتریِ عاملِ آکنه با جوش‌ها مبارزه می‌کنند.

5-  التیام زخم‌ها را تسریع می‌کند

6- گرده زنبور عسل موجبِ درمان سریع‌تر زخم‌ها و بازتولیدِ سریع‌ترِ سلول‌ها و تأثیراتِ ضدالتهابی‌ می‌شود.

7-  پوست را هیدراته می‌کند

8- اگر گرده زنبور عسل‌ بر روی پوستِ صورت به شکلِ ماسک استفاده شود می‌تواند سلول‌های پوست را، حتا بیش از آنچه لازم است، مملوء از رطوبت کند!

9-  ظاهر و بافتِ پوست را بهبود می‌بخشد

10- گرده گل غنی از پروتئین است (چیزی نزدیک به ۴۰ درصد) و ویتامین‌هایی همچون فولیک اسید را در خود دارد. گرده باعث خواهد شد تا پوست شما ظاهری بهتر و زیباتر داشته باشد.

 خواص گرده گل برای پوست و مو

خواص گرده گل برای پوست و مو


نقشِ گرده زنبور عسل در بهبود آکنه

آکنه عارضه‌ای‌ست که در غددِ مو و روغن پیش آمده و یکی از شایع‌ترین مشکلاتی پوستی به شمار می‌رود‌. آکنه زمانی ایجاد می‌شود که پیازک‌هایِ مو توسط روغن و سلول‌های مرده بسته ‌شوند. این حالت به صورت برآمدگی‌ها و جوش‌هایی قرمز رنگ روی صورت، سینه و پشت دیده خواهد شد.

آکنه برای میلیون‌ها نوجوان و بزرگسال معضلی آزاردهنده است.

یکی از دلایلی‌ که گرده زنبور عسل در درمان آکنه موثر است وجودِ اسید‌های چربِ اصلی در گرده است. هم اسید‌هایِ چربِ امگا ۳ و هم امگا ۶ در گرده موجود هستند.

دلیل دیگری که گرده می‌تواند در درمان آکنه موثر باشد وجودِ ویتامین‌های ب در آن است. ویتامین ب را به مبارزه با التهاب، به‌ویژه التهابِ پوستی، می‌شناسند. آکنه گاهی در نتیجه‌ی کمبود ویتامین ب  نیز بروز خواهد یافت.

با مصرف گرده زنبورِ عسل، بدن شروع به ساختن ویتامین ب می‌کند و این ویتامین‌ به کاهشِ التهابِ پوستیِ ناشی از جوش‌ها و آبله‌ها کمک خواهد کرد.

همچنین گفته می شود که گرده زنبور عسل به‌‌دلیل محتوایِ روتین می‌تواند جریانِ خون‌رسانی به پوست را بهبود بخشد. روتین یک آنتی‌اکسیدانِ فلاونوئید است که رگ‌گشاییِ مناسب و قدرتمند‌سازیِ کششِ مویرگی را موجب می‌شود.

گرده زنبور یکی از غنی‌ترین منابع روتین بر روی زمین محسوب می‌شود. از خواص روتین برای پوست، بهبودِ درخشندگی و رنگ‌مایه پوست، و نیز بهبودِ جزئیِ آکنه به‌دلیل مواد مغذی را نام می‌برند.


نقشِ گرده گل در بازسازیِ دی‌اِن‌اِی و جوان‌سازیِ پوست

گرده حاویِ طرحِ ژنتیکیِ یک گیاه جدید است و سرشار از DNA و RNA به شمار می‌رود. با مصرف گرده گل، DNA و RNA موجود در گرده واردِ موادِ پایه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی نوکلئوتید‌هایِ بدن خواهد شد. از نوکلئوتید‌ها برای بازسازیِ DNA استفاده می‌شود، که نه تنها باعث جلوگیری از پیری بلکه موجبِ جوانی و شادابی پوست می‌شوند.

این ویژگیِ گرده با نظریه‌ی آسیب به دی‌ان‌اِی با افزایشِ سن در ارتباط است که بیان می‌کند ما پیرتر و ضعیف‌تر می‌شویم چون دی‌اِن‌اِی ما توان بازسازیِ خود را از دست می‌دهد. دی‌اِن‌اِی در پستانداران، مثل انسان، به‌طور مداوم در حال آسیب‌دیدن است؛ در موش‌ها چیزی در حدود ۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ جراحتِ دی‌اِن‌اِی در ساعت تخمین زده می‌شود. سیستم بازیابیِ دی‌اِن‌اِی تکامل‌یافته تا این آسیب‌ها را، با بازیابیِ نوکلئوتید‌هایِ فرسوده، جبران کند. ما می‌توانیم نوکلئوتید‌های بدن‌ را از آمینو‌اسید‌هایی مثل گلوتامین بسازیم، و نوکلئوتید‌ها را از غذاهایِ مصرفی‌مان دریافت کنیم.

 


ماسک گرده گل برای پوست صورت

از گرده زنبور به‌دلیل سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات طبیعی استفاده می‌شود.

برای تهیه ماسک گرده به دانه‌هایِ گرده گل نیاز خواهید داشت.

 از ماسک گرده زنبور عسل برای انرژی‌بخشی به پوست استفاده می‌شود. این ماسک در عین سادگی پوست شما را شفاف کرده و جلوه‌ای پرطراوت به آن می‌بخشد.

مواد لازم:

۱ قاشق چای‌خوری گرده

۲ قاشق چای‌خوری آب‌گرم

۱ قاشق چای‌خوری عسل خام

ظرف کوچک و قاشق برای مخلوط‌کردن

قلم‌مو یا بُرسِ استعمال

 خواص گرده گل برای پوست و مو

۱- در ظرف کوچک، گرده زنبور را ریخته و سپس دو قاشق آب گرم اضافه کنید. حالا صبر کنید تا گرده در آب حَل شود، که معمولاً چند دقیقه زمان خواهد برد.

۲ –یک قاشق عسل بیافزایید و خوب هم زده تا با گرده و آب‌گرم ترکیب شود.

۳- از قلم‌مو یا برس استفاده کرده و ترکیبِ حاصل را بر روی پوستِ تمیزِ صورت بمالید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوست بماند و آنگاه صورت‌ را با آب بشویید. با حوله صورت‌تان‌ را خشک کرده و از تماشا و لمسِ پوستِ نرم و شاداب‌تان لذت ببرید.

 



خرید گرده گل کوهستان زنبورستان بینوس 

خرید گرده گل

 


خرید عسل  طبیعی زنبورستان بینوس

عسل طبیعی زنبورستان بینوس

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با برخی از خواص آب لیمو و عسل

عسل و لیمو هر دو مواد مغذی متعددی داشته و برای سلامتِ عمومیِ بدن سودمند به شمار می‌روند. یک لیوان آب گرم همراه...

تاثیر ژل رویال در کاهش کلسترول و سطح چربی

خلاصه تحقیق علمی در خصوص تاثیر ژل رویال بر کلسترول خون و  لیپید‌های سرم در انسان‌ها و حیوانات...

تحقیقات علمی در مورد ژل رویال

ژل رویال یک ماده غذایی کرمی رنگ می باشد که توسط غدد شیری و غدد آرواره ای زنبورهای پرستار کارگر جهت تغذیه لارو ملکه ،...

تاثیر ژل رویال بر یائسگی

مدت طولانی است که تاثیر مفید ژل رویال بر یائسگی توسط چندین مطالعه بالینی نشان داده شده است و به عنوان یک مکمل غذایی...

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن

اثر ژل رویال بر پوست و ساخت کلاژن از نمونه مطالعاتی است که امروزه به آن پرداخته شده است. ژل رویال، ماده ای سفید رنگ...
محصولات مرتبط
180,000 تومان
«گرده گل» یا «گرده زنبور عسل» که گاهی اوقات حتی «غذای کامل» نیز خوانده می‌شود خواص بیشمار و فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد و حاوی بیش از 96 نوع ماده مغذی...

فهرست

  • ژل رویال غذای انحصاری ملکه زنبور عسل می باشد که در تمام زندگی ملکه زنبور عسل و سه روز اول دوره لاروی زنبورهای کارگر به آنها داده می شود . این غذای زنبور ملکه دارای خواص زیست شناختی متعددی است مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی ، آنتی باکتریال ، افزایش فعالیت سیستم ایمنی و تاثیرات ضد تومور و ... 

    10 HDA  مهمترین ماده ژل رویال می باشد که خواص ضد سرطانی ژل رویال به این ماده ارتباط داده می شود


    خرید ژل رویال

    ژل رویال

  • عسل خام شیرین کننده ای خالص و طبیعی، بدون فیلتر و پاستوریزه نشده است که از شهد گل ها توسط زنبورهای کارگر ساخته می شود . معنی کلمه “خام” یعنی مواد غذایی که در معرض گرما قرار نگرفته اند بنابراین همه مواد مغذی آنها مانند دیاستازها ، املاح ، ویتامینها ، آنزیمهای موجود در آنها ، مواد ضد باکتری و...حفظ شده اند.



    خرید عسل طبیعی

    عسل خام زیگورات بی

  • این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر : ضد تومور و ضد سرطان،ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده می شود.


    خرید بره موم 

    بره موم

  • گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.
    تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن به خصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است. گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن است و تقریبا ۴۰ درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.


    خرید گرده گل

    گرده گل

  • چون موم نقطه ذوب بالاتري نسبت به اكثر مومهاي پارافيني (اكثر آنها بين 48 و 68 درجه سانتي‌گراد ذوب مي‌شوند) دارد، شمع‌هاي موم زنبور عسل در درجه حرارت محيطي بالاتر مستقيم و راست باقي مي‌مانند. اگر اندازه فتيله درست با قطر شمع متناسب گردد، احتمال چکه کردن شمع های ساخته شده از موم عسل بسیار کمتر از دیگر شمع ها به ویژه شمع پارفینی است. کاربرد موم زنبور در صنعت شمع سازی بسیار گسترده است و زیبایی های خاصی را به خود اختصاص می دهد. در دنیا به خاطر دیرسوزی شمع ساخته شده از موم عسل، از آن برای ساخت شمع های تزیینی بسیار زیبا استفاده می شود  تا در مراکز مهم سلطنتی و کلیسا ها مورد استفاده قرار گیرد. البته شمع های مومی (در مقابل شمع های پارافینی) کاربرد فراوانی در منازل داشته و می توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان تزیین استفاده شوند. این شمع ها زرد رنگ بوده و حتی به صورت خانگی نیز تولید می شوند.


    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل بینوس

    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل

  • در بلاگ زنبورداری بینوس مقالات مختلفی بصورت هفتگی در ارتبط با خواص محصولات زنبور عسل قرار داده می شود . سعی خواهیم کرد تا  در پایین مقالات  منابع علمی که به آنها جهت نوشتن مقاله نیز رجوع شده است را قرار دهیم .شما می توانید جهت مطالعه بیشتر و یا دانستن برخی از منابع علمی در خصوص محصولات زنبور عسل  به این منابع نیز  رجوع کنید . 


    مقالات زنبورداری بینوس

    ورود به بلاگ مجموعه بینوس

کاربری

راهنمای خرید