نحوه تشخیص عسل طبیعی

توسط

عسل‌ها با عناوین مختلف به فروش می‌رسند. این تنوع اسامی، تشخیصِ عسل‌‌هایِ با‌کیفیت از عسل‌های تقلبی و بی‌کیفیت را با دشواری‌ها و سردرگمی‌های زیادی همراه کرده است. آیا این نام‌ها، از عسل خام و طبیعی و حرارت ندیده تا عسل ارگانیک و فروشگاهی، همه به یک محصول طبیعی اشاره دارند؟ اگر نه، تفاوت‌شان در چیست؟ چگونه می‌توان از کیفیت عسل خریداری شده مطمئن شد؟ آیا در خانه می‌توانیم مرغوبیت عسل را تشخیص دهیم؟ راه‌های تشخیص عسل تا چه حد اعتبار دارند؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و اطلاعات موجود دراین‌باره را با شما در میان بگذاریم.

راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی 

 عسل طبیعی یکی از ارزشمند‌ترین مواد غذایی در طبیعت محسوب می شود که هزاران سال است انسان از وجود آن بهره می‌برد. زنبورها با مکیدن و جمع آوریِ شهدِ غنی از قندِ گلها، آنها را به داخل کندو برده و با هضم چند‌باره، تبدیل به عسل می‌کنند و در نهایت در شانه‌های موم ذخیره کرده، تا رسیده و آماده مصرف شود.

جدا از نوع شهدِ گیاهیِ جمع‌آوری شده توسط زنبور، سایر عوامل مرتبط با منابع گیاهی، مثل شرایط جوی و جغرافیایی و سطح آلودگی محیطی نیز بر کیفیت عسل تأثیرگذار است. همچنین، کیفیت عسل متأثر از چگونگی تولید، فرآوری و ذخیره است.

تقلب در کیفیت عسل‌ها و جا‌ زدنِ عسل‌های بی‌کیفیت به‌جای عسل‌های مرغوب و با‌کیفیت، یکی از مسائل جدی‌ست که عواقبِ زیان‌باری به همراه دارد. عسل، پس از شیر و روغن‌، سومین محصول خوراکی‌‌‌ست که بیش‌ترین تقلب‌ها در کیفیت‌اش صورت می‌گیرد.

راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

عسل‌های تقلبی هم از جهت سلامت و هم از جهت اقتصادی مسئله‌ساز هستند. این عسل‌ها از یک طرف قند افزوده دارند و برای سلامتی مصرف‌کنندگان، به‌ویژه افراد دیابتی، مضر محسوب می‌شوند، و از طرف دیگر، معمولاً قیمت پایینی دارند و رقابت را برای زنبورداران محلی دشوار ‌می‌کنند. البته باید افزود که برخی افراد سودجو، عسل‌های شکری را به‌ قیمت عسل طبیعی هم می‌فروشند!

 شیوه‌ی رایج تقلب، ساختن شربت‌های شکر و یا افزودن آن به عسل است که تولید را ارزان‌تر می‌کند. عسل خام نباید شیرین‌کننده‌ی‌ اضافه یا مواد افزودنی در خود داشته باشد. اگر عسل با شربت‌های شکر ترکیب شده باشد، باید این موضوع بر روی برچسب درج شود تا خریداران بدانند بابت چه‌چیزی پول پرداخت می‌کنند.

البته تغذیه با شربتِ شکر پس از فصلِ برداشت، یک امر عادی‌ محسوب می‌شود که به حفظ و رشدِ کُلُنی کمک می‌کند؛ عسل به دست آمده از این طریق توسط خود زنبور‌ها مصرف می‌شود.


نحوه‌ فرآوری و ارزش غذایی عسل

یکی از عواملِ مهمِ تاثیرگذار بر ارزش غذایی‌، شیوه‌ی‌ فرآوری‌ست. اگر بخواهیم «عسل خام» را به‌ صورت ساده تعریف کنیم، عسلی‌ست که پاستوریزه و تصفیه نشده، یا فقط مقدار کمی حرارت‌دیده و صاف شده است. عسل‌های تجاری یا «عسل‌های سوپر‌مارکتی»، اغلب پاستوریزه‌‌اند، یعنی در دمای 70 درجه سلسیوس یا بیش‌تر حرارت دیده و سپس به‌سرعت خنک شده‌اند. پاستوریزه‌کردن (حرارت‌دهی زیاد)، بر بافت و طعمِ عسل اثر گذاشته و با از‌بین‌بردنِ برخی عناصر بهبودبخش، خواصِ درمانیِ آن را نیز کاهش می‌دهد. به‌همین خاطر، مواد مغذی در عسل پاستوریزه نسبت به عسل خام، به‌مراتب کم‌تر است.

موارد زیر برخی از ترکیبات به‌خصوص است که در عسلِ کاملاً خام یافت می شوند:

- گرده، که حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی‌ست؛

- بره‌موم، ماده‌ای چسب‌مانند که به انسجام کندو کمک می‌کند؛

- برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی؛

- آمینواسید‌ها؛

- آنتی‌اکسیدان‌ها.

 راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی ؟

عسل ارگانیک همان عسل خام طبیعی‌ست؟

در حالی که در بسیاری از موارد از اصطلاح‌‌های «عسل خام» و «عسل ارگانیک» به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما در واقع، این دو اصطلاح کاملاً به یک معنا نیستند.

عسل خام  همان‌گونه که پیش‌تر مطرح شد، حرارت نمی‌بیند و به‌شیوه طبیعی فرآوری می‌شود. عسلِ خامِ خالص، حاوی آنزیم‌های فعال است و در آن مواد مغذی به‌خوبی حفظ و نگهداری شده‌اند.

عسل ارگانیک عسلی‌ست که در مزرعه‌‌ی برداشت آن استانداردهای ارگانیک رعایت شده باشد:

  • کندوها نباید در 5 کیلومتریِ شعاعِ منابع آلوده‌کننده، که می‌توانند باعث آلودگی عسل و تغذیه زنبور‌های خوراک‌جو از آلودگی‌ها شوند، قرار داشته باشند.
  • بهداشت کندو‌ها باید به‌طور جدی توسط زنبورداران کنترل شود تا از سلامت کندو‌ها مطمئن شده و از بیماری و آفت پیش‌گیری شود.
  • عسل باید در دمای زیر 45 درجه ذخیره شود و در نزدیکی مواد آلوده‌کننده محیطی قرار نداشته باشد.

به‌طور کلی، عسل طبیعی و سالم، حرارت زیادی ندیده و اصول بهداشتی در تولید آن رعایت شده است.


انواع عسل:

- عسل خام: مستقیم از کندو می‌آید و به صورت فیلتر شده و فیلتر نشده موجود است.

- عسل فروشگاهی: پاستوریزه است و احتمالاً حاوی قند‌ها و مواد افزودنی‌ست.

- عسل ارگانیک: عسلی که در تولید آن از استانداردهای ارگانیک پیروی شده باشد.

- عسل خالص (pure honey): برخی به عسل‌هایی که پاستوریزه‌ باشند اما ناخالصی‌های افزودنی نداشته باشند، عسل خالص می‌گویند.

- عسل جنگلی: این عسل از زنبورهایی به دست می‌آید که  شهد گیاهی را به‌جای گل‌ها از درختان جمع آوری می‌کنند و اغلب تیره‌تر از سایر عسل‌هاست.

راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی 

حالا که با عناوین مختلف برای انواع عسل بیش‌تر آشنا شدیم، ویژگی‌هایِ کیفیِ عسل‌های مرغوب و راه‌های تشخیص‌‌شان را بررسی می‌کنیم.  

ویژگی های عسل های طبیعی : 

عدم وجود ناخالصی

عسل طبیعی مرغوب عسلی‌ست که در آن ناخالصی وجود ندارد و در فرآوری و ذخیره‌ی عسل، عطر، طعم یا اثری از مواد خارجی نامطلوب به آن وارد نشده باشد. عطر و رنگ و طعم عسل طبیعی نرمال است و به نوع گیاه تغذیه شده توسط زنبور بستگی دارد. عسل طبیعی از نظر درمانی خواص فراوانی دارد و در درمان گوارش، بهبود زخم ها و.... بسیار تاثیرگذار است.

 

عسل طبیعی شکرک می‌زند

عسل طبیعی در واقع به‌علت میزان بالای قند، جامد است، اما به دلیل شرایط محیطی و دمایی خاص به صورت مایع در می‌آید. اما به محض اینکه شرایط مناسب مهیا شود، شکرک زده و دوباره به‌صورت جامد دیده خواهد شد. به طور مثال وقتی عسل را در دمایی پایین همچون شرایط یخچال نگهداری کنیم سریعاً شکرک زده یا به اصطلاح رس می‌بندد. این حالت در عسل کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه ارتباطی به تقلبی بودن عسل ندارد. در واقع شکرک زدن عسل به دلیل نوع آنزیم‌های موجود در عسل می‌باشد.

شکرک‌زدن یا کریستالیزه‌شدن متأثر از عوامل مختلفی‌ست که مهم‌ترین آن‌ها نسبت دو قند اصلی یعنی گلوکز به فروکتوز است. عسل‌هایی که سطح گلوکز بیش‌تری دارند سریع‌تر و آسان‌تر کریستالیزه می‌شوند. روش و دمای نگهداری نیز بر سرعت کریستالیزه‌شدن تأثیر می‌گذارد.

جالب است بدانید بسیاری از مردم کشورها، عسل شکرک زده را به‌نام عسل خامه‌ای می‌شناسند و آن را به عسل معمولی ترجیح می‌دهند.

 رنگ اصل طبیعی

رنگ عسل طبیعی

با توجه به گزارش دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا (United States Department of Agriculture) رنگ عسل‌های طبیعی به 7 دسته کلی تقسیم می شود:

  1. رنگ شفاف و روشن یا به رنگ آب
  2. بسیار روشن
  3. روشن
  4. کهربایی فوق العاده روشن
  5. کهربایی روشن
  6. کهربایی
  7. کهربایی تیره

 

آنچه مهم است مد نظر داشته باشیم این است که عسل‌ها با توجه به تنوع گیاهی رنگ‌هایمختلفی دارند. به طور مثال عسل آویشن به رنگ کهربایی تیره و عسل گَوَن بسیار روشن است. همچنین منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نیز بر رنگ عسل تاثیرگذار است. علاوه بر این، گفته می شود هر چه رنگ عسل تیره‌تر باشد مقدار آنتی اکسیدان موجود در عسل بیشتر است. دمای حرارت محیطی هم می تواند بر رنگ عامل تعیین کننده‌ای باشد. با این حال، برخی با حرارت‌دادن عسل را تیره‌تر می‌‌کنند.

میزان غلظت و رطوبت عسل‌های طبیعی

درجه‌ی غلظتِ عسل طیفی از مایع، ویسکوز، بخشی رس‌کرده یا تماماً رس کرده را دربرمی‌گیرد. بالابودن غلظت، نشانه کیفیت عسل محسوب نمی‌شود. برای مثال عسل‌های مناطق مرطوب معمولاً روان‌‌اند و رطوبت بالایی دارند.

در واقع میزان رطوبت عسل‌ها، برحسب منطقه‌ی جغرافیایی، متفاوت است و برای مثال عسل‌هایی که از مناطق ییلاقی برداشت می‌شوند، میزان رطوبت کم‌تری دارند. به‌طور‌کلی، رطوبت کم‌تر از 20 درصد برای عسل مطلوب در نظر گرفته می‌شود. هرچه محتوای آب در عسل بیشتر باشد احتمال ترش‌کردن‌ آن نیز بیش‌تر است.

عطر و طعم عسل‌های طبیعی

عطر و طعم عسل از منشأ گیاهی آن ناشی می‌شود. عسل‌های تک‌گل معمولاً عطر و طعم همان گیاه را خواهند داشت و عسل‌های چند‌گل، با توجه به تنوع شهد جمع‌آوری شده، رایحه و مزه‌ متفاوتی به‌خود می‌گیرند. برای مثال عسل اقاقیا در عین داشتن محتوای ساکاروز پایین، مزه‌ی ملایم و شکرینی دارد، در حالی که مثلاً عسل بادام کمی تلخ‌مزه است. البته این را هم در نظر داشته باشید که با افزودن اسانس‌ها می‌شود به‌طور مصنوعی عطر و طعم گل‌ها را در عسل ایجاد نمود.


روش‌های تست عسل طبیعی در خانه

برای آشنایی در این‌جا تعدادی از روش‌های خانگی بررسی کیفیت عسل را مطرح خواهیم کرد؛ اما متخصصان هیچ‌کدام از این راه‌هایِ تستِ کیفیتِ عسل را معتبر نمی‌دانند و بیان می‌کنند که عسل‌ها، فارغ از اصل و یا تقلبی بودن‌ و تنها به‌دلیلِ تنوعِ ویژگی‌های طبیعی، ممکن است در این تست‌ها موفق یا ناموفق باشند.

تست عسل با آب

در «تست آب» ادعا می‌شود اگر لیوان را از آب پر کرده و قاشقی عسل به آن اضافه کنیم، عسل تقلبی در آب حل شده، اما عسل خالص بافت متراکم خود را حفظ کرده و برای مدتی ته لیوان باقی می‌ماند.

تست عسل با چوب‌ کبریت

در «تست شعله»، گفته می‌شود اگر سرِ یک چوب کبریتِ خشک را در عسل فرو کنید، و سعی کنید آن را آتش بزنید، اگر عسل خالص باشد، به‌آسانی روشن می‌شود، اما اگر تقلبی باشد، چون رطوبت زیادی دارد، روشن نخواهد شد.

تست عسل با انگشت

در «تست انگشت» گفته می‌شود اگر یک قطره عسل را بر روی انگشتِ شصت خود بریزید، عسل خالص به‌‌دلیل غلیظ‌بودن به سطح انگشت می‌چسبد، اما عسل تقلبی پخش شده یا می‌ریزد.

دکتر پیتر بروک، استاد دانشگاه Sunshine Coast، که دانش گسترده‌ای درباره‌ی ترکیبات موجود در عسل دارد، این تست‌ها را نامعتبر می‌داند و می‌گوید:

«من عسل‌هایی دیده‌ام که واقعاً رقیق بوده و چسبناکی زیادی نداشته‌اند، و عسل‌های دیگری که بسیار چسبنده و بلورین بوده‌اند. همه این‌ها عسل‌‌اند و تنها فرق‌شان، برداشت از گیاهان متفاوت است.»[1]


جهت تشخیص عسل طبیعی و بدون تقلب به نکات زیر توجه کنید:

در هنگام خرید عسل می‌توان به نکاتی مانند رنگ، طعم، کشسانی و.... توجه کرد:

  • رنگ عسل طبیعی با توجه به گونه‌ای از شهد که زنبور از آن تغذیه نموده متفاوت است ولی به طور کلی عسل طبیعی باید یکنواخت و کدر باشد.
  • عسل طبیعی به سرعت از طریق مخاط دهان جذب شده و حس انرژی بخشی به وجود می‌آورد.
  • عسل های نامرغوب یا غیرطبیعی اصولاً یا بویی ندارند و یا بوی آن خوش‌آیند نیست، اما عسل طبیعی دارای بویی مطبوع و مختص به خود است.
  • عسل های تقلبی را اگر داخل ظرف شیشه‌ای قرار دهید پشت ظرف کاملاً قابل مشاهده است زیرا که از گلوکز صنعتی ساخته شده‌اند؛ درصورتی که عسل خالص، به دلیل حالت کلوئیدی‌، کدر است.

 

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در آزمایشگاه

از آن‌جایی که عسل یکی از محصولات طبیعی پرمصرف است، کنترل کیفیت این محصول ضروری به‌نظر می‌رسد. تمامی روش‌هایی که برای تشخیص عسل مرغوب از عسل تقلبی عنوان شد، آن‌چنان پایه علمی نداشته و حتماً لازم است تشخیص عسل طبیعی در آزمایشگاه و با استفاده از دستگاه های دقیق آزمایشگاهی صورت بگیرد.  

 در آزمایشگاه‌ها تعیین کیفیت عسل توسط شاخص‌هایی خاص، مثل درصد ساکاروز، نسبت فروکتوز به گلوکز و وجود محتوای HMF (هیدروکسی متیل ‌فور‌فورال) انجام می‌گیرد.

اندازه‌گیری میزان ساکاروز

با استفاده از دستگاهی به نام ساکرامات طی آزمایشی به نام فریلینگ میزان ساکاروز عسل را اندازه گیری می کنند. عسل طبیعی معمولاً کم‌تر از 5 درصد ساکاروز دارد. اما برخی از سودجویان با شکستن ساکاروز میزان این ماده را در عسل تقلبی خود کاهش می دهند. بنابراین میزان ساکاروز نباید تنها مبنا برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی قرار بگیرد.

اندازه‌گیری میزان هیدروکسی متیل فورفورال

هیدروکسی‌ متیل فورفورال (HMF)، یک ترکیب آلی‌ست که از شکر در محیط اسیدی و در زمان حرارت‌دهی ایجاد می‌شود و برای بدن مضر است. میزانِ محتوای HMF، یکی از پارامتر‌های اصلی در تعیین مرغوبیت و شیوه‌ی نگهداری از عسل است.

از شاخص HMF برای نشان‌دادنِ تازگی و طبیعتِ خامِ عسل استفاده می‌شود. میزان مناسب برای این شاخص کم‌تر از 40 mg/kg است و در مناطق حاره‌ای تا حداکثر 80 mg/kg در نظر گرفته شده است. عسلی که محتوای HMF آن بیش از 80٪ باشد برای مصرف خوراکی چندان مناسب تشخیص داده نشده است و اگر این مقدار بیش‌ از 200٪ باشد نشانه‌‌ی ناخالصی شدید است.

البته حرارت‌دهی به مقدار کم در فرآیند فرآوری اجتناب‌ناپذیر است، اما این حرارت‌دهی باید تا جای ممکن ملایم باشد تا ویژگی‌هایِ خامِ عسل حفظ شود.

نسبت فروکتوز به گلوکز

فروکتوز و گلوکز از قند‌های ساده موجود در عسل‌اند که نسبت‌شان با توجه به نوعِ شهدِ تغذیه شده توسط زنبور‌ها متفاوت است. در عسل طبیعی این نسبت باید بیش از 0.9 باشد. حداقلِ میزانِ قند‌های احیا‌کننده نیز 65 درصد در نظر گرفته شده است.

میزان فعالیت دیاستازی

فعالیت دیاستازی تازگی عسل را نشان می‌دهد. دیاستاز گروهی از آنزیم‌ها هستند که نشاسته را به گلوکز تبدیل می‌کنند. حرارت‌دادن زیاد و شیوه نگهداری نامناسب این آنزیم را در عسل کاهش داده و موجب از‌دست‌رفتنِ تازگی و کاهشِ عمر مفید عسل می‌شود. حداقل میزان مناسب برای فعالیت دیاستازی 8 است. برخی عسل‌ها به‌صورت طبیعی فعالیت دیاستازی پایینی دارند.

اندازه‌گیری اسیدیته

pH حالت اسیدی یا قلیایی را نشان می‌دهد و شاخصی برای تعیین ناخالصی، بافت و ماندگاری عسل است. هرچه pH پایین‌‌تر باشد نشان‌دهنده‌ی حالت اسیدی‌ بیش‌تر است، که موجب جلوگیری از رشد میکروب‌ها می‌شود، در حالی که هرچه pH بالاتر باشد، نشان‌دهنده حالت قلیایی‌‌ست و موجب افزایش رشد میکروب‌ها می‌شود. برای مثال اگر به عسل میزان زیادی از شربتِ فروکتوزِ ذرت اضافه شود، افزایش قابل‌توجه میزان pH نسبت به عسل خام را شاهد خواهیم بود. میزان قابل‌قبولِ شاخصِ pH بین 3.2 تا 4.5 است.

میزان هدایت الکتریکی

هدایت الکتریکی(EC)، نشان‌دهنده‌ی غلظت نمک‌های معدنی، خاکستر، اسیدهای آلی، پروتئین‌ها، برخی از قندهای پیچیده و پلیول‌هاست.

محتوای معدنی می‌تواند نشانگر آلودگی محیطی یا خاستگاه جغرافیایی باشد، چون میزان آن‌ به نوع خاک گیاهانی که شهد آن‌ها جمع‌آوری شده بستگی دارد. از شاخص EC غالباً برای کنترلِ کیفیتِ عسل و تمایز میانِ عسل‌های به دست آمده از گیاهان استفاده می‌شود. میزانِ حداکثر 0.8 ms/cm را برای هدایت الکتریکی در نمونه‌‌های عسل مجاز شمرده‌اند.

میزان پرولین

پرولین یکی از آنزیم‌های مهم در عسل طبیعی‌ست. هرچه میزان پرولین بیش‌تر باشد نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالاتر عسل است. پرولین در عسل طبیعی از 180 mg/kg بیش‌تر است.

 

در نهایت سعی کنید عسل مصرفی خودتان را از تولید‌کنندگانِ معتبرِ محلی یا فروشندگانِ آنلاینِ قابل‌اطمینان خریداری کنید، تا عسلی که به دست شما می‌رسد، آزمایش شده و سالم باشد.

 

منابع : 

[1] https://www.abc.net.au/news/2018-10-04/fake-honey-test-not-reliable-scientists/10332922


نکته پایانی و مهم نویسنده : 

من حسین موسوی هستم زنبوردار و مالک این وب سایت ، از سال 1399 برداشت عسل وحشی بدلیل برداشت بی رویه و بخاطر خطر انقراض زنبورهای عسل کوچک وحشی در جنوب ایران ممنوع اعلام شده و از طرف محیط زیست اینکار جرم محسوب می شود و برای آن جرایمی در نظر گرفته شده است . به همین خاطر ما عسل وحشی یا عسل کوهی زنبور وحشی را در سایت عرضه نمی کنیم  . از طرفی اینرو هم درک می کنم که مردم بدنبال عسل خالص و طبیعی هستند و به اکثر زنبوردارها اعتماد ندارن . یکی از دلایل اینکه زنبوردارها عسل خالص رو برداشت نمی کنن اینکه نمی تونن عسل رو به قیمتی که باید عرضه کنن و ترجیح میدن عسل تغذیه و نیمه تغذیه برداشت کنن . به همین دلیل من و 3 دوست زنبوردارم این سایت رو راه اندازی کردیم تا با عرضه مستقیم و به قیمت مناسب مشکل فروش عسل خودمون رو به حداقل برسونیم و تلاش کنیم عسل خالص رو بدست مصرف کننده برسونیم .  اهمیت موضوع برداشت عسل خالص از کندو رو بیشتر از قبل درک می کنم و برای اینکه شغل زنبورداری برای ما بصرفه باشد و بتوانیم اینکار را ادامه دهیم تلاش می کنیم عسل را بجای عمده فروشی بصورت خرده فروشی و از طریق این سایت با قیمت مناسب عرضه کنیم . امید دارم تا به این وسیله برخلاف اکثر زنبورداران عسل طبیعی رو برداشت کنم . امیدوارم شما هم به ما اعتماد کنید و در این مسیر همراه ما باشید .

به امید اینکه مشکلات بازار عسل ایران حل شود و افراد بیشتری بتونن عسل خالص رو تهیه کنن . 



خرید عسل طبیعی زنبورستان بینوس

خرید عسل طبیعی

نوشته‌های مرتبط

نقش ژل رویال و عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن

در فصل سرما و با شیوع بیماری‌ها، تقویت و مراقبت از ایمنی بدن اهمیت بسزایی یافته است. سیستم ایمنی، سد محافظ بدن...

رازهای پنهان عسل کوهی

عسل کوهی از چند نوع گیاه وحشی که هرساله در مناطق خاصی می رویند به دست می آید و به دلایل آب و هوایی، مزه و طعم آن ممکن...

آشنایی با برخی از خواص آب لیمو و عسل

عسل و لیمو هر دو مواد مغذی متعددی داشته و برای سلامتِ عمومیِ بدن سودمند به شمار می‌روند. یک لیوان آب گرم همراه...

6 خاصیت شگفت انگیز عسل برای اعصاب

افرادی که با مشکل ضعف اعصاب مواجه هستند هزاران تومان برای حل این مشکل خرج می کنند، برخی نیز برای فرار، از مصرف...

خواص عسل طبیعی برای معده

از گذشته‌های بسیار دور خواص التیام‌بخش و درمانی بسیاری را به عسل نسبت داده‌‌اند. در مطلب...

اسرار شگفت انگیز عسل

اسرار شگفت انگیز عسل به زنبور های عسل مربوط می شود، که از گرده افشان های بسیار مهم گل، میوه و سبزیجات هستند. این بدان...
محصولات مرتبط
380,000 تومان
(2)
عسل 100 درصد طبیعی 380,000 تومان ، یکی از معروف ترین عسل های ایران بدلیل مزه و عطر خاص و خواص بی شمار عسل کنار می باشد. طبع این عسل معتدل می باشد.مهمترین خواص عسل کنارتقویت قوای جنسی و جسمی ، درمان زخم های دستگاه...
ناموجود
0 تومان
عسل چهل گیاه از شهد گل هاي مختلف توسط زنبور عسل تولید می شود. بدلیل وجود شهد گیاهان مختلف در این عسل، حاوی ترکیبی از خواص چندین گیاه مختلف می باشد.این عسل به چهل گیاه یا چند گیاه معروف می باشد مهمترین خواص عسل چهل...
ناموجود
0 تومان
(1)
آویشن 100 درصد طبیعی کوه های کرکس 440,000تومان، عسل آویشن طبیعی دارای ساکاروز پایینی می باشد به همین دلیل یکی از بهترین عسل ها با امکان مصرف جهت بیماران دیابتی ( حتما با مشورت پزشک و به میزان محدود ) می باشد. آرامش...
ناموجود
0 تومان
عسل مرکبات عسلی خوش طعم و با رایحه مناسب یک انتخاب خوب برای کسانی است که به دنبال عسلی با طعمی کاملا متفاوت می باشند. برخی از خواص عسل مرکبات:ضد تهوع و سم، نرم کننده سینه، مفید برای سرماخوردگی، کاهش ورم‌های...

فهرست

  • ژل رویال غذای انحصاری ملکه زنبور عسل می باشد که در تمام زندگی ملکه زنبور عسل و سه روز اول دوره لاروی زنبورهای کارگر به آنها داده می شود . این غذای زنبور ملکه دارای خواص زیست شناختی متعددی است مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی ، آنتی باکتریال ، افزایش فعالیت سیستم ایمنی و تاثیرات ضد تومور و ... 

    10 HDA  مهمترین ماده ژل رویال می باشد که خواص ضد سرطانی ژل رویال به این ماده ارتباط داده می شود


    خرید ژل رویال

    ژل رویال

  • عسل خام شیرین کننده ای خالص و طبیعی، بدون فیلتر و پاستوریزه نشده است که از شهد گل ها توسط زنبورهای کارگر ساخته می شود . معنی کلمه “خام” یعنی مواد غذایی که در معرض گرما قرار نگرفته اند بنابراین همه مواد مغذی آنها مانند دیاستازها ، املاح ، ویتامینها ، آنزیمهای موجود در آنها ، مواد ضد باکتری و...حفظ شده اند.



    خرید عسل طبیعی

    عسل خام زیگورات بی

  • این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر : ضد تومور و ضد سرطان،ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده می شود.


    خرید بره موم 

    بره موم

  • گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.
    تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن به خصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است. گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن است و تقریبا ۴۰ درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.


    خرید گرده گل

    گرده گل

  • چون موم نقطه ذوب بالاتري نسبت به اكثر مومهاي پارافيني (اكثر آنها بين 48 و 68 درجه سانتي‌گراد ذوب مي‌شوند) دارد، شمع‌هاي موم زنبور عسل در درجه حرارت محيطي بالاتر مستقيم و راست باقي مي‌مانند. اگر اندازه فتيله درست با قطر شمع متناسب گردد، احتمال چکه کردن شمع های ساخته شده از موم عسل بسیار کمتر از دیگر شمع ها به ویژه شمع پارفینی است. کاربرد موم زنبور در صنعت شمع سازی بسیار گسترده است و زیبایی های خاصی را به خود اختصاص می دهد. در دنیا به خاطر دیرسوزی شمع ساخته شده از موم عسل، از آن برای ساخت شمع های تزیینی بسیار زیبا استفاده می شود  تا در مراکز مهم سلطنتی و کلیسا ها مورد استفاده قرار گیرد. البته شمع های مومی (در مقابل شمع های پارافینی) کاربرد فراوانی در منازل داشته و می توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان تزیین استفاده شوند. این شمع ها زرد رنگ بوده و حتی به صورت خانگی نیز تولید می شوند.


    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل بینوس

    شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل

  • در بلاگ زنبورداری بینوس مقالات مختلفی بصورت هفتگی در ارتبط با خواص محصولات زنبور عسل قرار داده می شود . سعی خواهیم کرد تا  در پایین مقالات  منابع علمی که به آنها جهت نوشتن مقاله نیز رجوع شده است را قرار دهیم .شما می توانید جهت مطالعه بیشتر و یا دانستن برخی از منابع علمی در خصوص محصولات زنبور عسل  به این منابع نیز  رجوع کنید . 


    مقالات زنبورداری بینوس

    ورود به بلاگ مجموعه بینوس

کاربری

راهنمای خرید